Latihan Subjektif
1.
Isikan tempat-tempat kosong dengan jawapan yang betul.
a)
Motif tang terdapat pada Muskat ialah ragam hias awan
larat dan bunga raya.
Hulu Keris Panjang berbentuk tapak kuda
dengan motif buah tangkai jering.
b)
Gandik Diraja mempunyai motif awan larat dan
boleh diceraikan menjadi loket dan kerongsang.
c)
Tengkolok Diraja negeri Terengganu dibuat daripada kain
songket dengan solek ‘Belalai Gajah’.
d)
Keris
Taming Sari merupakan keris Diraja
Perak.
e)
Muskat ialah pakaian rasmi Yang
di-Pertuan Agong yang diperbuat daripada bulu berwarna hitam.
2.
Jawab soalan-soalan berikut.
a)
Apakah perbezaan antara Keris Panjang Diraja dengan Keris
Pendek Diraja?
|
Keris Panjang Diraja |
Keris Pendek Diraja |
Hulu dan
sarung |
Disalut
dengan emas. |
Dibuat
daripada gading dan bertatahkan emas. |
Sampir |
Diukir
lambang Kerajaan Persekutuan dan lambang 11 buah negeri Tanah Melayu. |
Diterapkan
dengan lambang Kerajaan Pesekutuan. |
Bentuk kepala |
Tapak kuda |
‘Geroda’ |
b)
Mengapakah Payung Ubur-ubu Kuning dihasilkan menggunakan
kain sutera berwarna kuning?
▪
kerana
warna kuning dipandang mulia oleh orang Melayu dan menjadi lambang kebesaran
raja-raja Melayu.
c)
Apakah fungsi dan peranan Pending Diraja?
Fungsi |
Peranan |
Sebagai pengancing
tali pinggang atau kepala tali pinggang yang dipakai oleh Yang
di-Pertuan Agong. |
Sebagai
pakaian Diraja yang merupakan simbol kebesaran. |
d)
Nyatakan tiga persamaan antara Cogan Diraja dengan Cogan
Agama.
▪
merupakn
1tongkat yang diperbuat daripada 2perak dan
terdapat 3ukiran anak bulan dan bintang
diperbuat daripada emas.
e)
Bincangkan lima ciri utama solek Tengkolok Diraja ‘Dendam
Tak Sudah’.
Dendam Tak Sudah membawa maksud tersirat dan berkait
rapat dengan kehidupan dan fitrah manusia. Secara simboliknya, dendam tidak
semestinya bermaksud permusuhan, tetapi berkaitan perasaan seseorang seperti
rindu dendam atau dendam semangat didalam perjuangan.
i. Lambaian Ibu/ Lambaian Kasih (bahagian paling atas pada destar): menggambarkan
lambaian seorang ibu kepada anaknya yang keluar merantau dengan harapan anak
itu akan kembali ke tanah asal.
ii. Takuk (bahagian bawah destar) : destar yang dipakai oleh
Yang di-Pertuan Agong mempunyai 5 lipatan takuk melambangkan 5 prinsip Rukun
Islam. “Takuk juga melambangkan perjalanan hidup.
iii. Simpul Kasih (bahagian simpulan pada telinga) : ikatan
perkahwinan
iv. Pucuk Kasih (bahagian menegak pada tepi destar): melambangkan
kuasa seseorang raja
v. Gelembung Kasih (bahagian menggelembung di bawah Lambaian
Ibu) : bermaksud ikatan perkahwinan yang
berakhir dengan seseorang isteri yang mengandung.
f)
Sejauh manakah pengetahuan tentang alat kebesaran dan
perhiasan Diraja boleh dikaitkan dengan warisan budaya bangsa?
g)
Bagaimanakah institusi Diraja dapat menyatupadukan rakyat
di negara ini?
Raja Melayu turut bersama rakyat berjuang
mempertahankan negara dari penjajah Raja akan menjadi payung kepada perpaduan
dan menjadi sumber ketaatan kepada seluruh rakyat seperti yang termaktub dalam
perlembangan dan Rukun Negara.
Raja adalah payung kedaulatan negara untuk memberi
naungan saksama kepada setiap warga tanpa mengira kaum, agama dan politik. Raja
yang bersemayam di puncak struktur pemerintahan merupakan lambang kuasa dan
simbol perpaduan.
3.
Berdasarkan gambar foto 1 di bawah, jawab soalan-soalan
berikut.
a)
Bincangkan ciri-ciri dan peranan perhiasan Diraja tesebut
dalam konteks negara kita.
b)
Bagaimanakah Bahasa Seni Visual dan Pemikiran Seni Visual
diaplikasikan dalam penghasilan perhiasan Diraja tersebut?
c)
Pada pendapat anda, mengapakah tengkolok mempunyai
kedudukan yang tinggi dan mulia dalam institusi Diraja?
why 3 a,b,c dont have answer'
ReplyDelete